torsdag 10 mars 2011

Svagdricka de Lux

Häromdagen kliade det lite i bryggtarmen. Och inga ingredienser hemma. Fa..en!

Då kom jag på att jag hade fått en påse med Kaljasmalla, vilket är rostad rågmalt som man gör svagdricka av, när han hade varit i Finland och hälsat på svärfarföräldrarna förra sommaren.

Egensinnig som man är tweekade jag receptet lite. Egentligen skulle man bara hälla på kokande vatten på malten men jag tog 2 delar rågmalt , 1 del rostad vetemalt, 1 del korngryn, 1 del havregryn och en del mörk sirap.
Mäskade grynen och kokade upp med sirapen för att sterilisera allt. OG blev 1037. Kylde i diskhon och tappade i en dunk med vattenlås.

När jag började tog jag lite sparad bottensats från Påsk-Alen (US-05) och gjorde en snabb förkultur med DME. Detta pitchades och dunken fick gå ner i pannrummet. Nu har det stått ett tag så i morgon skall jag tappa på flaska. Primar med Mörk Sirap.

Egentligen gillar jag inte Svagdricka men det gör min morfar så jag skall ha honom som testbänk.

Vi får se hur det blir efter någon vecka.

/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar