onsdag 31 augusti 2011

Fler uppdateringar ....

...och önskemål om lite tips.

Under sommaren har det bryggeriet blivit med egen humleodling. Plantor införskaffades och planterades. Sorterna är Svalöf Mauritz, Magnum och Northern Brewer. Två plantor av varje. Reglar och snören snickrades ihop till en fin T-konstruktion, leran grävdes bort och ersattes med mull och äkta västgötsk hästskit (väl brunnen).

Allt tog sig fint.

Och nu har jag bladlus. Om någon humleodlare därute har ett bra tips är han eller hon välkommen med det. Kemikalier känns inte så kul. Det ska ju ner i ölen sen.


Mina döttrar hjälper alltid energiskt till med bryggeriverksamheten. Jag vet inte om det är allt ståhej som blir vid våra bryggningar eller bara det vanliga behovet små barn har av att vilja hjälpa till men det är snart dags att kora dom till officiella pannknektar. Dessutom kanske det kan vara bra när dom kommer så långt upp i åren att dom själva skall ut och konsumera öl, min stora dotter skall alltid smaka (fukta läpparna) ölen jag häller upp åt mig själv. Hon rynkar på näsan och spottar och fräser åt Carlsberg och Pripps men Chimay Blåfår man ta i från henne för att hon inte ska verkligen dricka av den. Det värmer i hjärtat! Hoppas det håller i sig till det blir dags för gymnasiefesterna.

Under tiden jag skrivit har jag smakat en av de sista flaskorna av vår första bryggd, Easter Beast, Den har en trevlig beska nu och malten kommer fram mer. Jag associerar till en humlestark engelsk öl mer än en mörk IPA. Däremot kan man känna någon felsmak som man, iallafall inte jag, kunde känna förut.

Någon gång ska vi brygga den igen fast under kontrollerade former.

Smakade bra undra om jag ska ta en till?

/tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar