tisdag 13 september 2011

Någon har något emot mig!

Ok! Det är inte riktigt sant. Jag vet att det finns många som har något emot mig. Just nu är det den högre makt som styr vårt "bryggverk". Efter att förra säsongen avslutats med ett par kaosbryggningar där kokningen inte ville bli som den skulle kom vi på att vi dels skulle ta bort bazooka screen och dels montera en "återställning" på termoskyddet  i grytan. Bytet från bazooka screen till humlepåse funkade bra men vi ville ändå kunna styra lite själva så jag knåpade dit en bygling. En strömbrytare parallellt med termoskyddet. Brytaren har till och med en fin liten lampa för att man skall kunna se när den använd.

För ett par veckor sedan skulle jag prova funktionen men kunde inte få tiden till en hel bryggdag. Därför inhandlades två burkar Cooper och fick puttra ihop med lite extra humle och sedan jäsas med en riktig jäst. Den jäst som var med i ölsatsen bakade jag bröd på. Den var lika bra på det som på öl. Du blir mätt men det smakar inget vidare (jfr. du blir full men det smakar inget vidare).

Koket gick som hoppsan.

Därför tänkte jag glad i hågen brygga en julöl efter följande recept:

Name of Brew: Julöl 2011
Entry Category: Moderne mørk lager Type: All Grain
Category Number: 2 Subcategory Letter: A
Starting Gravity: 1,052 SG Batch Size: 25,00 l
Final Gravity: 1,010 SG Mash Profile: Decoction Mash, Single
Hops Used

Hops Used

Amt Name Type # %/IBU
15,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 7 19,6 IBUs
20,00 g Celeia [4,50 %] - Boil 30,0 min Hop 8 7,1 IBUs
20,00 g Celeia [4,50 %] - Boil 20,0 min Hop 9 5,1 IBUs
10,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 20,0 min Hop 10 3,0 IBUs
5,00 g Citra [12,00 %] - Boil 20,0 min Hop 11 3,7 IBUs
20,00 g Hallertauer [4,80 %] - Boil 1,0 min Hop 14 0,4 IBUs
10,00 g Citra [12,00 %] - Boil 1,0 min Hop 16 0,5 IBUs
10,00 g Celeia [4,50 %] - Boil 1,0 min Hop 15 0,2 IBUs
Grains Used

Fermentables

Amt Name Type # %/IBU
3,50 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 1 61,9 %
1,00 kg Viking Münchermalt (18,0 EBC) Grain 2 17,7 %
0,50 kg Viking Crystal 150 (150,0 EBC) Grain 3 8,8 %
0,30 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) Grain 4 5,3 %
0,25 kg Wheat Malt, Dark (17,7 EBC) Grain 5 4,4 %
0,10 kg Viking Rostat Korn (1400,0 EBC) Grain 6 1,8 %
Other Ingredients Used

Misc Ingredients

Amt Name Type # %/IBU
1,32 Items Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins) Fining 12 -
1,32 tsp Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins) Other 13 -
Yeast Used

Yeasts Used

Amt Name Type # %/IBU
2,0 pkg SafLager West European Lager (DCL/Fermentis #S-23) [23,66 ml] Yeast 17 -
Created with BeerSmith

 Det var inga problem. Förberedleserna började igår med vägning. I morse kom träningspasset.


Mala malten!

Efter inmäskning var tanken att jag skulle göra proteinrast, försockring och sedan utmäskning. Nu var jag lite lat och hoppade över pumpen och RIMS-biten helt. Där fick jag så jag teg. När jag skulle höja tempen till försockring lade grytan av. Det hade blivit för varmt. Glad som en gris flippade jag över brytaren och...

...ingenting hände! Svordomar funkade inte. Inte heller mekande eller fler svordomar. Snabbt fram med saftgrytan och ett frigolitkärl. Ner med jäshink i frigoliten och en dos av mäsken i grytan. Resterande mäsk i hinken. Grytan fick gå en trappa upp och kokas. En lite improviserad dekoktionamäskning. Efter ett par vändor upp till köket var mäskningen  klar och grytan hade hoppat igång så jag hade kokt vatten till lakning. Efter detta gick allt galant. Väl förberedd som jag var var allt på plats för att spara lite tid.


Förberedelserna sparade tid men allt annat tog sådan tid att jag föll helt från schemat. Under tiden koket pågick hann jag inmundiga lite lunch.

Rester kan vara trevligt ibland. Högrev som jag BBQ-grillade i nio timmar, smör och sockerslungad färskpotatis och hemgjord grillsås. Ölen ber jag om ursäkt för.

EDIT: Ber även om ursäkt för bilderna. Varför dom blev sådana vet jag inte. Ska försöka byta dom snart. 





5 kommentarer:

  1. heppåre Tobbe!

    måste bara fråga, läste lite längre ner på ett av dian inlägg att du hade whisky i vattenlåset? Jag brukar hälla min whisky i truten och vattnet i vattenlåset. whats up with that? :)
    Som sagt är jag tokfärsk med bryggning så jag har nog ett å annat å lära.
    Kul att det finns bryggare i Skaraborg också.
    Nu vart det sent. kvart i tolv.
    gonatt/Rickard

    SvaraRadera
  2. Det är en i grunden sund filosofi. Jag har filosofin att ta död på så mycket mög som möjligt innan det når min vört. Wiskyn i fråga får mig som väger in runt 80 kilo att storkna. Den effekt den har på en liten mikrob bör vara dödlig. Dessutom är den bara drickbar väldigt sent på kvällen och då blandad i en Irish Coffee.
    BTW: Jag har koll på ytterligare ett par hembryggare i Skaraborg. En träff med lite provsmakningar kunde vara kul. Det verkar som vi har ett "svart hål" i hembryggarsverige häromkring.

    Jag skall försöka feppla in en mail eller PM länk på bloggen så kan du lägga iväg ett mail så kanske vi kan dra ihop ett gäng en dag.

    SvaraRadera
  3. läste på ett annat inlägg att du även tvättar händerna i whisky. jisses!

    Vore kul om vi kunde lysa upp den här svarta fläcken i bryggarSverige som skaraborg stått för. Jag kan verkligen behöva feedback på mina första bryggningar. vad som gått fel och vad som blev bra osv samt utbyta recept å andra ölrelaterade ideer.
    Vet du hur man gör fina etiketter till sina flaskor förresten?? Jag är inte så bra på data.

    SvaraRadera
  4. Handtvätten var en krislösning. Numera finns StarSan alltid i en sprayflaska i brygghuset.

    Som sagt! Längst ner på sidan finns en mailadress. Droppa ett mail till mig ska vi se om det går att dra ihop en provning framåt jul. Har just nu tre jäsningar på G. Vet dessutom ett par andra killar som är sugna och några som brygger som jag inte varit i kontakt med. Ska även lägga ett par "Shout Outs" på forumen.

    Jag har gjort etiketter i ett par gratisprogram som heter GIMP och Inkscape. Sedan kör jag ut dom på färglaser (bättre än bläck för det är inte så fuktkänsligt). Limma med limstift eller mjölk.
    GIMP och Inkscape kan vara lite meckiga att jobba med men det finns bra videolektioner på nätet. Jag föredrar Adobes programvaror men inte deras priser.

    /Sir Toby

    SvaraRadera
  5. alla tiders!

    "droppat" mejl nu.
    Vi har ingen laserskrivare utan bara bläck. Fick rådet att spreja hårspray på etiketterna för de inte ska rinna om man skrivit ut med bläckstråleskrivare. ganska fiffigt!

    SvaraRadera