onsdag 16 mars 2011

Bryggrutin!

...kanske vi som nybryggare saknar men vi har en idé.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har vi en idé om hur vårt bryggförfarande med den kommande grytan. Nedan följer förklaring med bilder jag gnott ihop från presentationen som var grund till PDF:en jag nämnde.

Texten på bilderna blir lite suddig därför skriver jag till den under varje bild. De kryptiska frågeställningarna beror på att jag i första utkastet skickade denna till B2 (Bryggmästare 2) som en idé.

Värmeelementen i grytan håller värmen. Recirkulering gör att hela mäsken håller samma värme. Bör slangar (i steg 2, efter handkannan) isoleras?


Lyft upp kylare (skall vara sil) och laka ur restsocker. Steg 1: 2x Vattenkokare. Steg 2: Gryta med brännare/elgryta med kran till lakvattenspridare.


Kommentar överflödig!
Ner med kylare i vörten.
Rör en virvel i grytan med lämpligt verktyg och ta ut det med fortsatt rotation för att inte störa virveln. Låt det kalla vörten stå och sjunka i 15 minuter med lock på.  Detta förfarande gör att rester av humle, protein, och övrig "goja" (varmdruv) samlas i en kon i mitten av grytan. Varmdruven kan sedan få rinna av i en sil/silduk och vörten tas tillvara och återförs till koket eller sparas i konserverade burkar för att användas till kröjsning.
Kommentar överflödig.


Detta är bara teori än. Jag har läst och klurat. I hopp och tro om att det kan bli bra är det denna lösning vi kommer att köra initialt. Det blir lite som att laga mat i lergryta, One Pot Stew! Lätt att förvara, lätt att transportera med till sommarstugan för en brygg-bryggning och en billig lösning för oss som nybörjare. 

Grytan skall komma i veckan. Till helgen blir ingen bryggning här hemma eftersom vi ska på SHBF:s kurs i helmaltsbryggning då (jag kommer definitivt skriva mer om denna). Dessutom skall sil tillverkas. 
Jag återkommer med mer info om Bryggsystem Extra-Light.

/Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar