torsdag 10 mars 2011

Vårt tänkta bryggverk!

Hej igen!

Jag har tidigare beklagat mig över vår kok- och mäskkapacitet. Och förvarnat lite om att det kommer att åtgärdas. Det är på väg....

Vi har beställt en elektrisk gryta som  tillverkas av tyska Severin. ( länk hittar ni här).

Ja, egentligen är det en konserveringsmaskin. Men det borde funka. En kille i danmark (www.lundteknik.dk) som säljer bryggrejor har ett liknande system till försäljning med samma gryta.

I grytan kommer vi att ha en insats med silbotten och sedan kör vi det, med recirkulering, som ett RIMS-verk. När mäskningen är klar hissar vi upp insatsen och  lakar med vatten från två billiga vattenkokare.

Sen kör vi upp vörten i kok med grytan och med hjälp av en eller fler doppvärmare. När koket är klart kyler vi med vörtkylaren och sedan sätter vi igång med en virvel i grytan för att få en whirlpool.

När allt lagt sig tappar vi till jäskar och sedan kan vi städa och börja om!

Känns bra... Men är det?

Jag har en PDF på rutinen för bygget men kan för min värld inte fatta hur jag ska lägga upp den här.
Kontakta mig om ni är intresserade av att se den.

Tacksam för feedback.

Tobbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar