måndag 7 mars 2011

Vörtkylare!

Hej!

Lovade för ett tag sedan att jag skulle uppdatera om vårt vörtkylarbygge. När vi bryggde vår påsköl passade vi på att göra en vörtkylarslinga. Uppdraget började med införskaffande av material. Staffan åkte till Biltema och köpte bromsrör. 5 meter långt och 6 mm i diameter. Jag for till butiken med industriförnödenheter och köpte lite 8mm tryckluftsslang en 1/4" slangnippel och lite slangklämmor.

På bygg/brygg-dagen skulle vi snurra ihop röret till en spiral. Då visade det sig att vin är bra hjälp vid ölbryggning.

 Ja! Det är en av de runda Bag in box vinerna.

Även om själva arbetet med att försöka rulla ihop spiralen mer såg ut som en match i grekisk-romersk stil kombinerat med ett bromsbyte på en gammal Volvo blev resultatet riktigt bra.


Den färdiga spiralen med de övriga detaljerna i bakgrunden. OBS! Den risiga SAAB:en ingick inte i bygget.

Eftersom jag har en handdusch vid kranen i tvättstugan tänkte vi koppla kylaren dit. Självklart fanns det ingen bussning som passade så det fick bli "fulmek" med lite 1/2" slang på nippeln och värma slangen och fjôla (västgötska) på den på gardenakoppling på. Det funkade! Självklart skulle vi (trots att alla filmer, bloggar och böcker säger att man inte ska) känna på utloppsvattnet. Jä...ar vad den funkade. Inga seriösa brännskador som tur var.

Sedan första försöket har jag skaffat bussning och vid nästa bryggning är det bara att köra.

Mvh
Tobias

2 kommentarer:

  1. vilken fin vörtkylare ni fick till! Smart å böja röre runt vinboxen. Jag "fulböjde" på känn bara. hehe.. använde 10eller om det var 12 mm rör som jag fått.

    SvaraRadera
  2. Bra idé bromsrör är för klent. Ska nog konvertera den till en motsrömningskylare.

    SvaraRadera