tisdag 30 augusti 2011

Mea Culpa!!!!

Hallå!!!????

Finns det någon kvar där ute?

Jag har varit sämst på att skriva under sommaren. Ursäkta för detta.

Det som hänt sedan sist är att vi tappat och druckit klonerna på Hökhålet och Draken. Bägge blev mycket smakliga (har inte antecknat nog för att ge "tastenotes"). Jag gjorde ett försök att brygga en klon på Dugges Lager No1. Vi har sedan tidigare haft lite problem med vår bryggryta som velat slå ifrån koket. Denna gången hände inte detta jag hade (själv, inte båda bryggmästarna för ovanlighetens skull) fullt flyt och perfekt bryggning. Däremot hade SNUSK doppat sin orena lem i ölet så nu står det i flaskor i källaren och smakar aceton (tycker jag). Då gav vi upp för sommaren.

Däremot börjar hösten komma och jag tog mig i kragen och modifierade grytan så att vi kan slå av termoskyddet. För att provkoka behövde jag stresstesta den lite. Tiden i helgen medgav inte helmaltsbryggning, spraymalt fanns inte hemma och går inte att få tag i på 10 mils avstånd. Vad göra?

Snabb resa till ÖoB och införskaffa Coopers ölsatser. En burk Real Ale och en Pilsner (som visst var av en "premium" modell). Vatten sattes på kokning i grytan, innan kok tippade jag i vörten, 300 g Dextros och 200 g mörkt farinsocker och blaskade runt för att lösa upp den. Detta för att få en lite högre styrka på vörten. Vid 60 minuter tillsatte jag (eller rättare sagt ena dottern) 20 gr Columbus/Tomahawk, vid 15 minuter hade döttrarna lagt sig (varav en ganska purken eftersom hon inte fått lägga i humle fast syrran fick) så jag fick själv hysta i 30gr Brewers Gold, Protafloc och kylaren. 1 minut före kokstopp åkte 30 gr Cascade och ca 2 g Simco (påsrester) i grytan. Jag tippade den första litern vört tillbaka i pannan för att ta död på eventuella kritter i kran och slang sedan fick allt åka, varmt som attan, rakt ner i en desinficerad jäshink. Jag stoppade i den kokta kylaren i hinken och lastade in det i badrummet och kopplade till duschslangen. Idén med att köra vörten het ner i jäshinken kom för mig när jag Jodoforade hinken under tiden det kokade. Hur f.n får jag rent slangen?. Jag visste att den var diskad men inte desinficerad.  Slangen blir "kokt" och hinken får sig också en extra omgång.

Receptet är bara ihopkastat eftersom jag inte visste något om extrakten så tog jag de tre översta humlepåsarna i frysen. Real Alen kunde jag inte känna någon speciell humledoft från men pilsnern luktade faktiskt ganska behagligt av ädelhumle. Senare såg jag att det skall vara Saaz enligt Coopers.

Grytan skötte sig under hela koket och slog aldrig ifrån. OG blev 1062 men jag spädde ner det till 1052. Hällde i lite uppblött SafAle US-05 och lade locket på och tryckte i ett whiskyfyllt vattenlås.

Nu två dagar senare pruttar det febrilt. Det var mer i morse än det är nu så det bör bli dags med en omtappning om några dagar.


Jag ska försöka uppdatera lite mer. Vi har lite experiment framöver och ett par bryggningar planerade. Det kommer att bli en Belgisk OffSaison (eftersom vi är ett halvår efter) och en Belgisk mörk stark ale. Dessutom har vi skaffat lite utrustning för att kunna göra ett försök till jästbank. Inspirationen är tagen från Backfire. Det kommer förhoppningsvis göra att vi känner att det är mer aktuellt med små batcher och delade batcher med olika jäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar