tisdag 1 mars 2011

Omtappning av Påsköl x 2.

Nu har de bägge påskölen flyttats från primär till sekundär. 10 gram Amarillo Gold Kottar åkte i varje jäskar och sedan fick de flytta in i matkällaren där det är svalt och fint. Som jag tror kommer det att räcka med fem dagar där för att ge lite arom från humlen och få resterande jästa att lägga sig på botten. På söndag är det tänkt att vi skall tappa både den och Vete IPA:n på flaska.

Jag tog en mätning på ölen innan jag flyttade dom. Alen låg på 1012 och lagern på 1013. Som jag (som nybörjare) förstått det är det ganska bra utjäsningsgrad.

Naturligt vis smakade jag lite på ölen. Ganska liten maltsmak men väldig bra beska och tydlig Amarilloarom. Alen hade lite fylligare smak än lagern. Båda skulle kanske behövt lite mer restsötma. Undra om det går att prima med honung eller mörk sirap för att åstadkomma detta?  Redan nu är det trots detta faktiskt riktigt goda öl. Det skall bli riktigt spännande att smaka på dom när dom är färdiga.


/T

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar